Aktualności
Slavic B2Beauty drogą do zdobywania kolejnych rynków eksportowych. Dwudniowe spotkania biznesowe
21 czerwca 2022
Targi Slavic B2Beauty zgromadziły dystrybutorów i kupców z całego świata otwierając tym samym drogę eksportu dla producentów kosmetyków i farmaceutyków oraz firm oferujących usługi dla branży z krajów słowiańskich.
Branża kosmetyczna ma przyszłość
- Wartość światowego rynku kosmetycznego opiewa na ponad 544 miliardy euro, coraz większy udział w nim mają polskie firmy, więc ta branża ma przyszłość – zaznaczał prezes zarządu Targów Kielce dr Andrzej Mochoń.
- Polski przemysł kosmetyczny jest pełen zalet. Cechuje go różnorodność, dywersyfikacja, lokalność. Wyróżnikiem są także ludzie, którzy mają wiedzę, know – how, doświadczenie, działają innowacyjnie, myślą kreatywnie, tworzą biznesy. To wszystko przekłada się na jakość - mówiła Lidia Lukowska, dyrektor do spraw Komunikacji i Rozwoju Organizacji w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego.
Poszukiwanie nowych rynków eksportowych
Wartość polskiego rynku tej branży to 4,3 miliarda euro. Znakomicie prezentuje się eksport krajowych kosmetyków. - Jego wartość szacowana jest na 3,3 miliarda euro w 2020 roku. Mamy trzyprocentowy udział w eksporcie światowym i zajmujemy czternaste miejsce, to mocna pozycja tuż obok Włoch. Zaś na gruncie europejskim Polska jest piątym największym eksporterem, w 2020 roku współczynnik wyniósł pięć procent, to dobry wynik w czasie pandemii w porównaniu z innymi krajami, w 2017 było to 12 procent - tłumaczyła ekspert.
Lidia Lukowska podkreśliła, że wiele zmieniła wojna na Wschodzie. Właściciele firm świadomie wycofywali się z Rosji. Wspierają w dalszym ciągu Ukrainę, ale jest to rynek zbytu o wiele mniejszy. W dodatku powstały problemy związane z ograniczeniem łańcucha dostaw, czyli braki niektórych surowców.
- Musimy poszukiwać nowych rynków eksportowych, więc cieszymy się z targów Slavic B2Beauty i liczymy na owocne rozmowy – podkreśliła.
Wyróżniki polskiej branży kosmetycznej
Wśród super mocy polskiej branży kosmetycznej Lidia Lukowska wymieniła przede wszystkim położenie geopolityczne między Wschodem a Zachodem, co sprzyja kontaktom biznesowym. Zaznaczała, że stuletnie doświadczenie zaowocowało zapleczem produkcyjnym na wysokim poziomie, a także mocno wykwalifikowaną kadrą. Polska oferuje komplementarną ofertę, z laboratoriami, producentami opakowań, dystrybutorami surowców. Cały proces produkcji kosmetyków stoi na wyśrubowanym poziomie. - Wszystko to sprawia, że polskie kosmetyki są bardzo wysokiej jakości – podkreślała.
Liczne prelekcje i prezentacje firm
Prelekcja dyrektor do spraw Komunikacji i Rozwoju Organizacji w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego rozpoczęła liczne wykłady. Kolejny przeprowadziła firma Wastech Recycling, która zajmuje się doradztwem środowiskowym oraz utylizacją odpadów. Agnieszka Płodzik, kierownik działu Ochrony Środowiska, mówiła o prawidłowym procesie utylizacji odpadów, produkowanych przez firmy zajmujące się produkcją, dystrybucją, sprzedażą kosmetyków, komponentów i farmaceutyków.
– Wszystko co składa się na opakowanie produktu, czyli fiolka, pudełko, zakrętka, a nawet sznureczek, czy ozdobna wstążka to elementy, które podlegają utylizacji. Dla nas najważniejsze jest to, aby zostały one poddane odpowiedniemu recyklingowi – zaznaczała.
Wspominała również o opłatach produktowych dla producentów, sprzedawców i importerów produktów w opakowaniach. W jego trakcie przybliżyła przedstawicielom branży kosmetycznej zasady środowiskowe wynikające z ustaw o obowiązkach przedsiębiorców i ustaw o sprzęcie elektro i bateriach.
/MŚ/