Aktualności
Świętokrzyskie dla Ukrainy, czyli Regionalne Targi Pracy Polska-Ukraina
Regionalne Targi Pracy Polska Ukraina otwarto oficjalną konferencją inaugurującą, której głównym celem było omówienie sytuacji na regionalnym rynku pracy obywateli Ukrainy w kontekście kryzysu migracyjnego będącego wynikiem wojny za wschodnią granicą.
W konferencji wzięła udział Wicemarszałek Województwa Świętokrzyskiego Renata Janik, która wspomniała o realizacji projektu własnego województwa świętokrzyskiego pn. „Świętokrzyskie dla Ukrainy”, dziękując jednocześnie za udział wszystkich partnerów i instytucji zaangażowanych w realizację projektu. - „Świętokrzyskie dla Ukrainy” realizowany z Europejskiego Funduszu Społecznego opiewa na wartość ponad 23 mln złotych. Partnerami tego projektu jest 5 samorządów: Miasto Kielce, powiat włoszczowski, kielecki, starachowicki, skarżyski, a także Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach. Jednym z zadań realizowanych w ramach projektu jest organizacja Regionalnych Targów Pracy Polska Ukraina – podkreślała Wicemarszałek.
Aleksandra Marcinkowska, Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w swoim wystąpieniu mówiła o wpływie migracji obywateli Ukrainy na rynek pracy w Polsce, o istocie znajomości języka polskiego, który może być pewną przeszkodą dla szukających pracy oraz o sposobie nadawania uprawnień do wykonywania zawodu, który w Polsce i na Ukrainie niekiedy bywa różny. Aleksandra Marcinkowska zapewniła również, że w województwie działają instytucje, które pomagają Ukraińcom uzyskać pracę bez konieczności przejścia przez rozbudowane formalności, będące niekiedy częścią praktyk biur pracy. Wspomniała, że Wojewódzki Urząd Pracy oferuje Ukraińcom m.in. możliwość skorzystania ze wsparcia doradców zawodowych.
Formy wsparcia w zakresie zatrudnienia dla pracodawców i przedsiębiorców były natomiast tematem wystąpienia Marka Hadały, zastępcy dyrektora Miejskiego Urzędu Pracy w Kielcach, który omówił także działania, jakie pracownicy MUP podejmują, by zaktywizować Ukraińców na rynku pracy i przywołał ciekawe statystyki. Zgodnie z danymi MUP, od marca do końca września w Miejskim Urzędzie Pracy zarejestrowało się 277 Ukraińców posiadających status uchodźcy oraz 23 osoby z innym tytułem pobytowym. Do 30 września z urzędu wyrejestrowało się 186 osób, zatem ze wsparcia MUP korzysta dziś 91 osób zza wschodniej granicy.
W konferencji wzięli udział także: Radca Prawny Kinga Kasza, która mówiła o legalnym pobycie i pracy obywateli Ukrainy w Polsce, a także Krzysztof Kalita – Prezes Stowarzyszenia Integracja Europe – Wschód w Kielcach, który omówił wsparcie dla uchodźców z Ukrainy w działalności organizacji pozarządowych.
W ramach części targowej, w Centrum Kongresowym Targów Kielce pojawiło się aż 50 Wystawców z 650 miejscami pracy. Nie zabrakło ofert szkoleń, warsztatów z zakresu metod poszukiwania pracy i prawa pracy, porad doradcy zawodowego, wsparcia psychologicznego i prawnego w zakresie zatrudnienia oraz stoisk informacyjnych nt. uzyskania pomocy finansowej i rzeczowej oferowanej przez różne podmioty i instytucje. Dla dzieci przygotowane także strefę zabaw.
Firma KH Kipper z Kajetanowa pod Kielcami już teraz zatrudnia wielu obywateli Ukrainy. Obecnie poszukuje osób na stanowiska: monter, spawacz, lakiernik, śruciarz czy operator wypalarki plazmowej. Z kolei firma Makar Print z Bobrzy na targach szukała głównie chętnych do wykonania pracy dorywczej, polegającej na klejeniu kalendarzy. Z Masłowa do Targów Kielce przyjechali przedstawiciele Fabryki Maszyn Pralniczych Pramazut – poszukiwali montera-elektromechanika oraz przedstawiciela handlowego, a wśród wymagań znalazła się znajomość języka polskiego. Animex Foods rekrutował pakowaczy, pracowników produkcyjnych, wędliniarzy, mechaników oraz automatyków. Chętni mogli również ubiegać się o zatrudnienie w znanym kompleksie Binkowski Resort – poszukiwano kelnerów, pracowników obsługi technicznej basenu oraz pracowników ds. konferencji i eventów.
Regionalne Targi Pracy zorganizowane zostały przez Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach, Miejski Urząd Pracy w Kielcach oraz Powiatowy Urząd Pracy.