642A1810.jpg

Pandemia przyspieszyła proces digitalizacji sektora rachunkowości w Polsce!

26 października 2022
O tym, że warto stosować nowoczesne systemy zarządzania i wspierania biur rachunkowych oraz nie bać się procesu digitalizacji, debatowano w trakcie panelu dotyczącego nowoczesnych rozwiązań dla biur rachunkowych. Na arenie głównej omówiono również studium przypadku systemu enova365 i jego zastosowania w komunikacji z klientem, a na zakończenie pierwszego dnia prelekcji w trakcie wystąpienia eksperckiego zaprezentowano najważniejsze zastosowania programu INFOR lex.

O tym, że digitalizacja jest potrzebna nikogo przekonywać nie trzeba, ale niestety cały czas wiele firm ma obawy przed jej wdrożeniem. – Digitalizacja jest jak Yeti, wszyscy o niej słyszeli, ale większość jej nie widziała i ma duże opory przed jej wprowadzeniem – zażartował na wstępie Marcin Pichur, wiceprezes w DocuWere i jeden z ekspertów biorących udział w panelu. Obawy te wynikają często z braku znajomości tematu lub ograniczenia zaufania co do bezpieczeństwa cyfrowych wersji dokumentów. Te, jak twierdzi doświadczony konsultant, są zdecydowanie bardziej bezpieczne, niż tradycyjne papierowe. Marcin Pichur wspiera biura rachunkowe w zamianie papieru w inteligentne dokumenty i przeprowadzeniu cyfrowej transformacji, do czego zachęcał podczas debaty. 

Pandemia i wynikająca z niej praca zdalna w wielu sektorach, w tym rachunkowości, szybko zweryfikowały, które firmy są zdigitalizowane i przystosowane do pracy w nowych realiach. – 2,5 roku temu łatwo można było sprawdzić, kto korzysta z cyfrowych rozwiązań w swoim biurze. Ale, co warte podkreślenia, niektóre firmy potrafiły w ciągu miesiąca przejść ten proces i odnaleźć się w nowym systemie – mówiła Monika Smulewicz, dyrektor zarządzająca outsourcingiem kadr, płac i rachunkowości w Grant Thornton. Założycielka społeczności „HR na szpilkach” oraz Akademii Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego i Zarządzania Zasobami Ludzkimi podkreślała możliwość współpracy zdalnej, z niedostępnymi bez transformacji cyfrowej, pracownikami z mniejszych miast i miejscowości, którzy gwarantują te same umiejętności.

Związany od 22 lat z firmą Symfonia, Bogdan Zatorski, kierownik ds. analiz biznesowych i wymagań prawnych przez wiele lat rozwijał firmę w obszarze obsługi finansowo-księgowej i podatków oraz zagadnień controlingowych. – Covid przyspieszył transformacje wielu polskich firm, która otwiera nowe możliwości. Digitalizacja, oprócz dostępu do nowych pracowników, o czym mówiła Monika Smulewicz, daje również dostęp do nowych klientów – mówił ekspert Symfonii dodając, że bezpieczeństwo dokumentów przechowywanych w chmurze jest większe, niż tych tradycyjnych.

Warto podążać za nowoczesnymi rozwiązaniami, jak oprogramowania ERP enova365, które oferują dostępne na rynku firmy dlatego, że buduje to przewagę nad konkurencją, która zwleka z transformacją. Digitalizacja jest opłacalna wtedy, kiedy przynosi dodatkowe profity i zyski dla firmy, a te z całą pewnością są możliwe – zachęcała Jadwiga Wojtas, Dyrektor Produkcji i Rozwoju w firmie Soneta, producencie oprogramowania ERP enova365.

Uczestnicy kongresu mogli poznać także praktyczne zastosowanie oferowanego przez firmę Soneta oprogramowania w trakcie studium przypadku. Właścicielka jednego z biur rachunkowych Monika Kawalec podkreślała możliwości, jakie daje nowoczesny system oraz wskazywała konkretne pola jego wykorzystania. enova365 w biurze rachunkowym to znakomite narzędzie w dobie wyzwań technologicznych i zmian prawnych – mówiła do prowadzącego Case study Konrada Spryńcy.

Na zakończenie trener biznesu INFOR, Paweł Jędrzejak mówił o oszczędności czasu wynikającej z zastosowania programu INFOR lex. Z przedstawionych przez niego statystyk wynika, że każdy pracownik biura rachunkowego powinien poświęcać średnio około 4 godzin dziennie na zapoznanie się z ciągłymi zmianami w przepisach. Aby informacje te były odpowiednio opracowane, dostosowane do konkretnego klienta wystarczy dostęp do programu i oferowanych przez niego narzędzi. – Dzięki naszej aplikacji klienci mają dostęp do czasopism, książek, artykułów, a nawet szkoleń. Dodatkowo otrzymują spersonalizowane informacje opatrzone fachowym komentarzem. INFOR lex to baza wiedzy biur rachunkowych i wszystkie ustawy w jednym miejscu – mówił ekspert z zakresu publikacji elektronicznych.

Kolejne panele eksperckie zaplanowano na drugi dzień III Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych.

(ŁK)